Intervju z Yossijem Sheffijem (MIT)

16 dec. 2022

»Covid-19 je povečal vlogo dobavnih verig«

Oglejte si video posnetek celotnega intervjuja >

Pogovor z Yossijem Sheffijem, profesorjem inženirskih sistemov na tehnološkem inštitutu Massachusetts

O strokovnjaku Dr. Yossi Sheffi je profesor inženirskih sistemov Elisha Gray II na tehnološkem inštitutu v Massachusettsu, kjer je direktor centra za transport in logistiko MIT. Je strokovnjak za optimizacijo sistemov, analizo tveganja in upravljanje dobavne verige, kar so teme, ki jih poučuje in raziskuje na MIT. Je avtor številnih znanstvenih publikacij in več knjig o upravljanju dobavne verige, odpornosti in strategiji. Dr. Sheffi je prejel več nagrad, vključno z nagrado Distinguished Service Award, ki jo podeljuje Svet za upravljanje logistike, ter Salzberško medaljo in nagrado za izjemno vodenje in inovacije pri upravljanju dobavne verige.

Podjetje Mecalux se je srečalo s profesorjem Yossijem Sheffijem, direktorjem Centra za promet in logistiko MIT, da bi govorili o tem, kako Covid-19 preoblikuje podjetja in dobavne verige – in kaj sledi.

  • Katere so ključne ugotovitve vaše zadnje knjige The New (Ab)Normal: Reshaping Business and Supply Chain Strategy Beyond Covid-19?

    Covid-19 nas je naučil več stvari o dobavnih verigah. Najprej smo izvedeli, da splošni mediji – vključno z večjimi publikacijami v ZDA in Evropi – vedo zelo malo o dobavnih verigah. Mediji so nagnjeni k temu, da vse katastrofizirajo.

  • Kako to?

    Številni mediji so poročali, da so dobavne verige med pandemijo odpovedale. Dobavne verige niso spodletele. Pravzaprav je bil to najboljši čas za dobavne verige. Na primer, pomislite na verigo preskrbe s hrano, ko je prizadel Covid-19: od danes do dne so bile zaprte vse restavracije, univerze in industrije.

    Pa vendar so se dobavne verige hitro prilagodile tem nenadnim spremembam v regulaciji in potrošniških vzorcih. Mediji so naredili velik posel iz začasnih manjših primanjkljajev, ki so bili večinoma nepomembni. Na splošno nihče ni ostal lačen in vse je šlo naprej. Direktorji dobavne verige, menedžerji in delavci so bili junaki te pandemije.

    Covid je pospešil uvajanje tehnologije in eno glavnih področij je robotika v skladiščenju
  • V svoji knjigi omenjate, da se bo do leta 2022 svetovni trg skladiščnih in logističnih robotov početveril. Kako Covid-19 pospešuje avtomatizacijo v dobavni verigi in skladiščih?

    Velik čas. Covid je močno pospešil uvajanje tehnologije in eno glavnih področij je robotika v skladiščenju. Prvič, ker roboti ne zbolijo za Covidom, se jim ni treba cepiti in jim ni treba nositi maske – samo delajo 24/7. Drugič, v Združenih državah je zdaj veliko več prostih delovnih mest kot delavcev. Trenutno pomanjkanje delovne sile je še ena spodbuda za avtomatizacijo na splošno in še posebej za robotizacijo v skladiščenju. Pri avtomatizaciji in robotiki ni tako, da ne dela napak, ampak da napako narediš samo enkrat. Ko popravite algoritem, je napaka odpravljena in od te točke naprej ni več težav.

  • "Vodstvo v dobavni verigi, menedžerji in delavci so bili junaki te pandemije"

    Kako se lahko podjetja pripravijo na motnje in jih obvladajo?

    Za začetek morate določiti prednost, na kaj se pripravljate. Večina ljudi misli, da se morate pripraviti na stvari, ki se bodo zelo verjetno zgodile. Toda pravzaprav so najnevarnejša stvar, ki ji je treba dati prednost, dogodki, ki se ne dogajajo pogosto, a imajo pomemben vpliv. Na primer Covid-19, eksplozija BP v Mehiškem zalivu, katastrofa v jedrski elektrarni na Japonskem … Kdo bi lahko sanjal, da Japonska, država, ki je bolj pripravljena kot katera koli druga, ne bo pripravljena na potrese? Vedno se je lažje pripraviti na dogodke, ki so se že zgodili, ker jih lahko poglobite in imate osnovni okvir. Toda z dogodki, ki se še nikoli niso zgodili, lahko pridete le do splošne odpornosti.

  • Kaj nam lahko poveste o odpornosti?

    Odpornost je koncept, vzet iz znanosti o materialih – sposobnost materiala, da obdrži svojo obliko po deformaciji. Tu govorimo o zmožnosti podjetja, da se po kakšni motnji vrne na isto raven storitev, proizvodnje in/ali distribucije. Če se želite pripraviti na motnje, morate začrtati svojo dobavno verigo, da boste vedeli, katere organizacije so navzgor. In še več, svoj seznam materiala morate prekriti z geografsko lokacijo, tako da boste, če dobavitelj ne deluje, takoj vedeli, kateri deli ga ne bodo izdelali, katerih izdelkov ne boste mogli izdelati., in katere od vaših strank ne boste mogli dobaviti. Vnaprej se morate pripraviti in vedeti, kaj boste storili, če strankam ne morete dostaviti vsega in morate nekaterim strankam dati prednost pred drugimi. Prav tako morate centralizirati vse informacije in proces odločanja, da zagotovite, da bodo odločitve upoštevale vse učinke na celotnem sistemu.

  • Kar te ne ubije, te okrepi.

    Kriza je priložnost, da ugotovimo, kdo so dobri kupci, zaposleni in dobavitelji. To so ljudje, na katere bi morali staviti, da bodo izšli iz krize. In razmislite o tem, ali še vedno želite imeti določeno divizijo, ki ni delovala, ali želite še vedno imeti opravka z določenimi dobavitelji in kupci. Krize so priložnost, da vidite, kdo vam je dolgoročno predan.

  • Ali je Covid-19 prinesel pozitivne priložnosti za dobavno verigo?

    Ena od velikih stvari, ki se je zgodila, je, da je Covid-19 dvignil vlogo dobavnih verig. Ljudje so spraševali mojo ženo: "Kaj počne vaš mož na MIT?" Ko je rekla, da raziskujem in poučujem upravljanje dobavne verige, je bil njihov odgovor: "Kaj je to?" Zdaj se vsi zavedajo, kako pomembne so dobavne verige. Njihova vloga v podjetjih se je dvignila in vse več ljudi prihaja v ta poklic. Naše programske aplikacije na MIT dramatično naraščajo. Ljudje se zavedajo, da je dobavna veriga dobra karierna poteza, saj nadzoruje vse, kar se dogaja v podjetju: od dobavitelja do transporta, do proizvodnje, do distribucije in vračil.

    Dobavna veriga je bila nekoč samo tovornjaki in skladišča, moško delo. Zdaj govorimo o računalnikih, upravljanju, procesih... To je postal zelo prefinjen poklic. Ena od meritev, ki jo vidimo kot rezultat tega, je veliko več žensk, ki se pridružijo poklicu. Letos imamo 50-50 med našimi študenti, moškimi in ženskami. Lepo je videti talente, ki morda pred 20 leti sploh niso razmišljali o dobavni verigi, da se obrnejo k temu poklicu. To lahko le izboljša.

  • "Napaka, ki jo podjetja včasih naredijo, je, da kupijo tehnologijo, ne da bi pomislili, kateri problem poskušajo rešiti"

    Še kakšna pozitivna spoznanja iz Covid-19?

    Pandemija je sprožila tudi veliko hitrejši prevzem tehnologije. Običajno bi trajalo mesece ali leta, da bi se podjetje odločilo za nakup dela programske opreme. Med pandemijo je bila tehnologija sprejeta v nekaj tednih. Resnica je, da je veliko podjetij menilo, da so bile pogodbe napisane tako hitro, da so potrebovali boljši pravni pregled. Nekatera podjetja imajo zdaj odbore, ki preučujejo, kako bi lahko stvari naredili hitro, kot so to počeli v prvih mesecih pandemije, vendar brez preveč ovinkov.

  • Katere druge večje izzive morajo podjetja premagati v svojih dobavnih verigah poleg Covid-19?

    Na žalost smo bili med Covid-19 priča trgovinskim oviram in izvoznim omejitvam za cepiva. Kadarkoli pride do pomanjkanja in se povpraševanje znatno poveča, bomo videli države, ki bodo začele omejevati, koliko je mogoče izvoziti. To je slaba novica zlasti za čipe, ker število uporabnikov teh tehnologij eksponentno narašča. Pomanjkanje čipov je problem, saj izgradnja tovarne za proizvodnjo čipov traja leta in je to tvegan proces. Nekoč sem se pogovarjal z izvršnim direktorjem enega največjih podjetij za proizvodnjo čipov o tveganjih in rekel je: »Naj vam povem, kaj pomeni tveganje. Vsakih nekaj let izkopljemo veliko luknjo v zemljo in vanjo vložimo štiri milijarde dolarjev v upanju, da bo čez nekaj let uspelo, kar upamo, da bo. Sploh ne vemo, ali bo znanost še obstajala, vendar moramo staviti takoj zdaj.” Pogovor o tveganju; to je tveganje!

    Drug izziv pri upravljanju dobavne verige je razumevanje tehnologije – potreben je čas, da ugotovimo, kje tehnologije, kot sta blockchain ali internet stvari, ustrezajo in kje ne. Nekatere napake, ki jih podjetja včasih naredijo, so, da kupijo tehnologijo, ne da bi pomislili, kateri problem poskušajo rešiti.

  • Zakaj so nekatera podjetja bolj naklonjena tveganju kot druga, ko gre za prevzem tehnologije?

    Obstajajo podjetja, ki v svoji DNK razvijajo eksperimentalne in tvegane naravnanosti, in druga, ki so bolj naklonjena tveganju. Naj primerjam podjetje X s podjetjem Y. Podjetje X je zelo uspešno in eksperimentalno podjetje: ko razvijejo nov izdelek ali programsko opremo, ga dajo v proizvodnjo, preden postane popoln, in samo čakajo, da jim uporabniki povejo, kaj je narobe, da ga popravijo. Nove ideje se lahko pojavijo v organizaciji in so hitro odobrene. Podjetje Y pa nikoli ne bo dalo nečesa v proizvodnjo brez zagotavljanja kakovosti in številnih testiranj. Pred desetimi do petnajstimi leti je podjetje Y prepoznalo grožnjo podjetja X in poskušalo posnemati del tega, kar počne podjetje X, z omejenim uspehom. Zelo težko je korenito spremeniti kulturo.

  • Kako bi izgledal svet brez dobavnih verig?

    Brez dobavnih verig trgovine ne bi bilo. Dobavne verige omogočajo trgovino, ker nekaj prinesete nekomu, ki to potrebuje, tako da imate nabavne in distribucijske funkcije, tudi če gre za eno osebo. Vsi ti elementi so bili prisotni že na starih babilonskih trgih. Brez dobavnih verig bi se vrnili k vsaki osebi zase. Morali bi loviti, zgraditi lastno hišo in vse narediti sami, ne da bi komu kaj vzeli. Vrnili bi se v kameno dobo. Dobavne verige omogočajo svetu, da deluje; so nevidna roka gospodarstva. Tako kupci kot prodajalci imajo spodbudo, da deluje. Če se povezava med enim kupcem in enim prodajalcem prekine, bo prodajalec iskal druge kupce in obratno. Dobavne verige ne potrebujejo velike orkestracije od zgoraj, ker ima vsaka veriga v členu spodbude za reševanje težav, kolikor je le mogoče. Lepota tega je, da ni možganov; ne potrebuješ ga. Sistem so možgani.

Avtor fotografije: Yossi Sheffi-PopTech-Reykjavik Islandija avtorja Árnija Torfasona za PopTech je licenciran pod CC BY 2.0